Lammily - tavallinen muotinukke

Aloittaja Merineiti, maaliskuu 06, 2014, 10:32:00

« edellinen - seuraava »

Vivi

:Look_Up: Niitä mittatilauspäitä/-nukkeja saa jo. Ebaylla näin yhden myyjän, joka tarjoaa tällaista palvelua. Hinta oli muistaakseni aika suolainen.
If it makes you happy...

Merineiti

No niin, uutta Lammilylle: Saat mukana tarrat, joilla voit tuunata nukelle raskausarpia, aknen ja selluliittia...

http://www.huffingtonpost.com/2014/11/19/normal-barbie-lammily-doll_n_6146394.html?utm_hp_ref=women&ir=Women

Nuken omat sivut (mun koneella ei tahtonut latautua, ennen kuin keskeytin kerran)
https://lammily.com/

Olen sanaton. Periaatteessa joo, voishan sitä vaikka mini-minälle piirtää epätäydellisyyksiä tai hiekkapaperilla veistää Kenille karhean leuan,
mutta 14-vuotiaan näköinen nukke tatuoituna ja synnyttäneellä vatsalla on ehkä jopa  Barbien täydellisyyttä häiritsevämpää...
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

Ivla

Oho, aikas erikoista tosiaan. Toki on hyvä, että on tarjolla realistisempiakin nukkeja, mutten oikein ymmärrä, kuka tahtoisi nukelleen selluliittia tms  ::)

Raskausarpia voi toki saada esim. kasvupyrähdyken tai lihoamisen yhteydessä jo ennen raskautta. Mutta silti en usko, että näille on paljoa kysyntää.

Niin, ja kyllähän lapset ymmärtävät, ettei barbien tai muun nuken ole tarkoituskaan olla aidon ihmisen kaltainen. Uskon, että ulkonäköpaineet tulevat jostain aivan muualta.

kitecat

Lainaus käyttäjältä: Ivla - marraskuu 19, 2014, 19:06:05

Niin, ja kyllähän lapset ymmärtävät, ettei barbien tai muun nuken ole tarkoituskaan olla aidon ihmisen kaltainen. Uskon, että ulkonäköpaineet tulevat jostain aivan muualta.

Noin pitäis olla, mutta on varmasti niitäki jotka ei ymmärrä, ettei tarvi näyttää nukelta. Musta seon vanhempien tehtävä muistuttaa lasta, että kyseessä on NUKKE, jonkun mielikuvituksen tuote, eikä lapsen tarvi, eikä kuulukaan näyttää siltä.

Musta nuo tarrat oli tökerön näkösiä ja tossaan mennään kyllä jo aivan liian pitkälle...
Miksi olla vaikea,
kun vähällä vaivalla
voi olla täysin mahdoton?
                - Seinäkirjoitus-

Adalia

:Look_Up:

http://www.iltalehti.fi/pinnalla/2014112018853833_iq.shtml Keskustelu kiihtyy...

Itselläni on selluliittia ja aknearpia; arvatkaa, haluanko niitä nukelleni! Mua ei lapsenakaan Barbien mitat haitanneet/ häirinneet, saatikka että olisin saanut jonkun anoreksian/ bulimian  ::)
Life in plastic
It's fantastic!

avotuli

No joo, peilissä on jo ruma punkero, Lammis tosin on komiampi kuin mä, mutta en siltä halua nukkea arvilla. Kivampi noita nättejä muovimissejä on kahtella...

:devil: ei mullekaan koskaan tullut ulkonäköonkelmia nukeista, kyllä sen hoiti muut kersat ja niitten vanhemmat, opet ja terveydenhoitajat. Nuket ei haukkunu eikä kiusannu mua, eikä verrannu naapurin nättiin likkaan jollei ollu rillejäkään.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

kitecat

Aaaargh!!!!  :head-to-the-wall: "Tältä käyttää Lammilyn barbie" siis barbie Eikö ne nyt oikeesti tajua, että Barbie on ainoa barbie  ja muut on muotinukkeja. Muotinukkehan Barbiekin on, mutta Lammily on lammily, EI barbie! Tää asia mua on aina vaivannu. Ymmärrän jos iirppiksellä halpismuovikopiomuotikulen persiissä lukee Barbie 3 e, mutta LEHTEEN PAINETTUNA EIIIIIIIII!!!! Sori.... meni vähän yli, mutta...  :mad:
Miksi olla vaikea,
kun vähällä vaivalla
voi olla täysin mahdoton?
                - Seinäkirjoitus-

avotuli

No se. barbie on tuotenimi, ei yleisnimi muotinukelle. Lammily on sitäpaitsi tavisnukke koska muotinuket 1:1 koossakin on vaatekokoa 0. Pidettääs noista asioitten oikeellisuudesta kii...
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Merineiti

Mitähän mattelin lakimiehet tästä Barbie nimen käytöstä tykkää... vai saako osansa lammilyn myynnistä?

No joo... Mua ärsyttää myös sen taiteiljan kaksinaismoralismi. Hän haluaa "haastaa" Barbien kauneuskuvan - luomalla uuden "normaalin" nuken, eli määrittelemällä jälleen uuden muotin sille, mikä on "normaalia". Eikö näe mitään ristiriitaa?

Edelleen, itse nukke on ihan nätti, lapset tosin varmaan kaipaisivat myös vähän "nukkemaisempia" asusteita...  olisiko vaikka hiuspanta ja kimaltavat tennarit liikaa pyydetty...

Niin kuin muutkin on todenneet, en muista itsekään ikinä pohtineeni nukkien vartaloa. Vieläpä lempparilelut pikkulapsena oli pulleat pikkuponit, ja se nyt vasta on hankala vartalonmalli saavuttaa x)

Marianne

Ei kyllä yhtään innosta nuo arpitarrat nukelle. Jos tahdon sellaisia nukeilleni, niin mieluummin maalaan ne.  :D

Ja aika tönköt raajatkin näkyy olevan ja kasvomuotti tylsä. Muuten kyllä olisi kropaltaan ihan mielenkiintoinen lisä nukkekokoelmaan monipuolisuutta tuomaan. Mutta muakin häiritsee tuo tavallisuuden korostaminen. Eihän tuolla nukella ole edes mitään mielenkiintoisia vaatteita.

Lapsena en koskaan pitänyt Barbien kroppaa mitenkään outona, koska tiesin jo silloin että se (TNT-kroppa) oli suunniteltu sellaiseen aikaan kun tiimalasivartalo naiselle oli ihanne. Enkä koskaan haaveillut sellaisesta kropasta itselleni. Se kyllä häiritsi kun mulla oli vain kaksi Keniä Barbie-lauman keskellä ja nekin oli rumia.  ::) Siitä jäi ainut nukkeihin liittyvä lapsuuden trauma, ja sen takia mä keräänkin nyt nivellettyjä miesnukkeja!  :D

Käykääs joku kommentoimassa tuota artikkelia Barbie-sanan käytöstä.  :wink: Itse en pääse kun en ole Facebookissa.
Never take beauty for granted - for beauty does not lie upon your shell, but upon your mind and your soul.

Satumaa

Joup, kieltämättä ajatuksia herättävää... Mulla mielipiteet jakautuu vähän fifty-sixty, niin sanotusti, "Lammiksen" suhteen.  :tongue:
Elikkäs, nukke "tuhdimmalla" kropalla on tosi jees, mutta onhan tuo aika tavallisen näköinen.  :blaah: Jotain kohennusta kasvoihin kaipaisin. Kyllähän voisi vähän edes meikkiä olla ja jotenkin ilmeikkäämpi, ( no joo - onneks ei sitä "pepsodent-hymyä" kuitenkaan  :D ).
Haluaisin tuon kyllä kokoelmiini, ja miksei useammankin, varsinkin jos tulee eri näköisiä/värisiä.
Nukketarinoissa erikokoiset olis kivoja, ja tuollaiset muotinukkeihin verraten "isot tytöt" olis kiva lisä juurikin.
Toisaalta taas - kuten sanottua, vaatteet... ööhm, aikas tylsiä todellakin. Oli siellä ihan kiva skottiruutuhame ja keltainen takki esim. (tosin voi ei sitä pitkää tarraliuskaa kiinnikkeenä, no okei lapsillehan se on tarkoitettu helpoksi pukea, mutta kyllä tekis mieli vaihtaa nepparit) jotka vielä näyttivät muiden muassa laadukkaalta ompelukselta.
Miksi näiden (lue: meidän) isojen tyttöjen pitäisi kuitenkin aina pukeutua kovin "telttamaisiin tanttuihin"?! No okei, olihan tuossa kiva tuo ruutuhame leggareiden kera, enkä mitään "roiskeläppiä" tarkoitakaan, mutta voisi sitä nyt jotain "naisellisempaa" tai näyttävämpää vaatetta olla, eikä kaikki helmat ja bleiserit niin kovin tätimäisiä...
Vaikka nyt onkin "keskiverto teinistä" kyse, niin nimenomaan kuitenkin nuoresta aikuisesta, ei enää lapsesta, joskaan ei vanhastakaan. Veikkaisin että 19 vee perusflikatkin käyttäis vähän näyttävämpää settiä  ::) Mun ikäiselle, päältä kolmekymppiselle noi tuntuis realistisemmilta, ja itekin pukeudun ainakin välillä, nuorekkaammin. (No mä nyt oon vähän "oman tien kulkija" väliinsä noissa jutuissa toki.  :blush:)

Yhteenvetoni: Mahdollisesti neiti (tai useampi) voi löytää tiensä meille, varsinkin jos tulee Suomen kauppoihin, mutta alkaisin melkolailla kättelyssä kerryttämään uutta garderoobia, sekä etsien että omatekoisesti.  :peukku:

Ps. Nukkejen lapsille tuomaan maailmankuvan muokkaukseen sanoisin, että meitä on moneen junaan, toisiin voi vaikuttaa toisiin ei... Mutta totta sekin kuten Avis taisi mainita; eihän nuo nuket erilaisuuksia lapsissa solvaa, kuten ikätoverit ym. tekee.  :-\
Barbie-nimen käyttö muille muotinukeille tuppaa tökkäämään muakin silmään, varsinkin just mediassa jossa tekstin ja puheen pitäisi olla "oikeinkirjoitettua". Tökkää se kyllä muutenkin, eikä väännös "Barbi" tee siitä välttämättä yhtään oikeutetumpaa, se on kuitenkin niin lähellä virallista nimeä, ikäänkuin sen lemppari, että myyntitapahtumissa erityisesti, tuppaa hämäämään ostajakuntaa.
Arpi- ja aknetarrat... en sano siihen oikein mitään. (Törröttävät tarrojen reunat joiden epärealistisuuden näkee, on kyllä enemmänkin ärsyttävät, kuin "käheetä tuunausta". Paremmat olis vaikka siirtokuvina. )
sometimes being invisible has it's advantage

Xara

http://www.hs.fi/elama/a1416974393628

Myös Hesarissa kirjoitettiin Lammilystä. Tuossakin artikkelissa jännästi käytettiin sanaa "barbi" yleisnimenä ja  :barbie: ta tuotemerkkinä. Sentään journalismin taso oli jutussa vähän paremmin kohdallaan kuin Iltalehdessä! Haastateltavilta tuli mielestäni ihan hyviä kommentteja asiaan. (Jos et näe Hesarin artikkelia muuten, mene selaimen "in private" -selaukseen niin pääset lukemaan jutun.)

Merineiti

whitney

Minusta Merineiti osuit ihan ytimeen pohdinnallasi siitä, että Lammily on ristiriitainen pyrkiessään taas luomaan yhtä "normaalin" kategoriaa. Minua ärsyttää laihuuden (tai minkään muunkaan vartalotyypin) demonisointi. On toki huolestuttavaa, jos jokin vartalomalli esitetään sinä ainoana oikeana, kuten kauneusihanteiden vuoksi on aina tehty. Mutta hyvänen aika, miksi tämän ajan kauneusihanteena emme voisi vaan korostaa erilaisuuden arvoa nostamatta toisten arvoa toisten kustannuksella? Olisiko liikaa vaadittu että jokainen saa olla sellainen kuin on, olipa sitten pyöreä, laiha, lihaksikas, "laihaläski" ja mitä näitä nyt on. Tähän olisi sitten ulkopuolisella (silloinkin mielellään vain ammattilaisella) sanomista vain silloin, kun on kyse todella vakavasta terveysriskistä.

Sitten vielä muotinukkien roolimalliudesta: kuinka moni varhaisnuori saati nuori aikuinen pitää oikeasti Barbieta omana realistisena esikuvanaan? Jättäisivät jo Barbien rauhaan ja kohdistaisivat katseen niihin ihan oikean elämän idoleihin.

Poris

Nukke- ja Nallemarkkinoilla eräs nainen kiteytti oikeastaan tämän Lammily-asian toteamalla, että näillä nukeilla leikitään unelmia, eikä siinä ole mitään pahaa, mutta Lammilystä puuttuu se unelma. Se on ihan tavallinen.

Toisaalta on paljon ihmisiä, joille "tavallisuus" (tarkoittaako se sitten keskimääräisyyttä?) on hyvin tärkeää. Harmaa on hyvä väri.