Veikka Vuorikiipeilijä -nukke

Aloittaja Xara, huhtikuu 10, 2015, 18:10:37

« edellinen - seuraava »

Xara

Ajattelin, että olisi kivaa saada oma ketju Veikka Gustafssonista tehdylle nukelle. Voisi koota yhteen paikkaan tietoja siitä, mitä erilaisia settejä on ollut olemassa, ja ehkä kuvia itse kunkin omista Veikka-nukeista.

Lelumuseon sivuilla olevassa jutussa kerrotaan hieman lisätietoja Veikka-nukesta.


Lainaa
Veikan toi Suomen markkinoille raisiolainen yritys Martinex Oy, joka sekä tuo leluja maahan että tuottaa niitä itse. Veikka vuorikiipeilijä-nukke lanseerattiin joulumarkkinoille vuonna 1999.
---
Martinex Oy halusi nuken tuotantoon siksi, kauppojen leluhyllyiltä puuttui positiivista ja tervehenkistä sankarihahmoa esittävä lelu. Veikka-nukkeen ei yhdisty väkivaltaisuus millään tavalla, eikä se kanna minkäänlaista asetta mukanaan. Nukkehahmo suunniteltiin ja piirrettiin Suomessa, ja sen tuotantoon kului aikaa noin vuosi.  Aluksi Veikka-nuken kylkiäiseksi suunniteltiin myös vuorta, mutta sen valmistaminen osoittautui liian kalliiksi.

Millaisia Veikka-nukkeja teillä foorumilaisilla on? Minulla on punatakkinen Veikka ja sen kanssa samaan settiin kuuluva lumimies. (Itse olen kyllä hankkinut nämä erikseen.) Mukana on tullut myös Varusteopas ja Suuret Vuoret -keräilykortti, mutta näitä minulla ei ole. Veikalle kuului tässä setissä ainakin pipo (punertava valkoisilla kuusikuvioilla), punainen takki irrotettavalla hupulla, valkoinen paita (Jack Wolfskin -printti), mustat housut henkseleillä, mustat hanskat, valkoiset kengät, valkoiset "säärystimet" ja alushousut. Hanskat minulta puuttuu. Ja sitten tietysti settiin kuuluu tuo aivan älyttömän kokoinen lumimies!

Lisäksi minulla on kaksi pahvikortilla olevaa settiä Veikan kiipeilyvarusteita, jotka kaverini löysi minulle jonkun omituisen paperitarvikekaupan loppuunmyynnistä. :peukku: Tavarat ovat todella hienoja ja yksityiskohtaisia, otan niistä jossain vaiheessa kuvan! Noissa seteissä on molemmissa liuta kiipeilytarvikkeita, Varusteopas ja Suuret Vuoret -keräilykortit (nro 4 ja 7). Ilmeisesti tuon koko keräilykorttisarjan saadakseen on voinut sitten ostella useampia pakkauksia. Pakkauksen tekstit suomeksi ja ruotsiksi. Valmistuttajana mainitaan Martinex, mutta valmistajaa tai valmistusmaata ei lue.

avotuli

HYVÄ KETJU!  :peukku:

Meiltä löytyy kaikkiaan 4 Veikkaa, ja 2 lumimiestä  ^^ tai kolme.

Keltaisella toppapuvulla on ainakin 3 ja yhdet punaiset vermeet. Yksi noista Veikkanukeista on ostettu laatikossaan 4e paikallisen halpiskaupan poistosta  :D niitä sinä vuonna mitiistä lähettiin porukalla hakemaan  :peukku:
Paketissa oli kiipeilyvehkeitä ym. varustetta muovilevyllinen. Kuvia on jossain... aluspaita on näillä harmaa.

Lumimies on mainio hahmo, niitä seikkailee milloin missäkin.
Veikka ja Lumppari liftaavat nyt Y-talon vitriinissä AustinHealeyn kyytiin... Otan kuvan jossain välissä. Loput kamat on jemmassa pitkin taloa (koska remppa).
Kauppiaasta keräilijäksi taas

myrva

#2
Täältä löytyy tuo Veikka ja Lumimies -setti, Veikalla päällään se punainen asu.

Tässä toiseen ketjuun lisätty kuva Lumpparista...

Lainaus käyttäjältä: myrva - maaliskuu 15, 2015, 19:08:18


Lumimies järkyttyi kevään tulosta...



Ja olihan mulla otettuna kuva paketistakin :peukku:


Täti Monika

Hyvä ketju, kyllä Veikka& Lumimies ketjun ansaitsevat  :cuteyes:
Mulla on tämä pari myös, mutta yhteiskuvaa ei ole tullut otettua. Mun Lumimiehellä on lajitoverikin ( ei tietoa minkä valmistajan tms.), tässä pelaavat lumikengillä tennistä jossain Himalajalla  ::)

"On vaikea löytää rauhaa itsestään, mutta mahdotonta mistään muualtakaan"

Tipitii

Ihanan kirkas kuva Täti Monikalla  :peukku:
pelottavia lumimiehiä .... :D

Seija V

Eilen rompetorilta löytynyt Lumimies johdatti minut pitkästä aikaa tälle foorumille ja nyt sain jopa kirjattua itseni sisään. Sen kunniaksi yksi kesäisempi Lumpparikuva.


Nyt puuttuu itse Veikka.

avotuli

Loistava Lumpparikuva luonnon helmassa Seija!
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Ivla


Seija V

Kiitos! Olen ihan fiiliksissä upeasta lumimiehestäni :hbeat: Toivottavasti tulee parempi lumitalvi kuin edellinen oli jotta pääsee kuvaamaan luonnollisemmassa ympäristössä.
Viime yönä otettu kuva Lumimiehestä kaverikuvassa Azoneni Alisan kanssa.

Merineiti

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

Xara

Ajattelin kirjoittaa nukkeyhdistyksen lehteen jutun Veikka-nukesta ja olen hieman tutustunut nukkeen lisää. Olen myös innostunut täydentämään omaa Veikka-kokoelmaani. Kelta-asuinen Veikka kyllä vielä puuttuu.

Oliko jollain teistä foorumilaisista omassa kokoelmassa paketissaan olevaa Veikkaa?

avotuli

Ei ole enää paketissa. Varusteet on vielä muovissa kiinni, näin me juuri raivatessa... pakkauksen lienen hävittänyt. Kuvia saattaas olla...
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Aliisa

#12
Seija V, Upea kuva Lumimiehestä luonnossa. :palvoo:

Mulla on jotain Veikka -sarjasta: Lumimies ja keltaisessa toppapuvussa oleva Veikka-nukke. Sitten ruskealla nahkapaidalla ja -housuilla varustettu Veikka-nukke. Nahka on semmoista ohutta ja vähän nukkapintaista. Aluksi luulin tuon nahka-asun olevan itse tehty, mutta ommel on kyllä hämmästyttävän tarkkaa ja ammattilaismaista. Mietinkin siis, että onko olemassa nahka-asuista Veikkaa tai jotain erikseen myytyä asusettiä, jossa olisi tuo asu. Samassa myyntipöydässä oli kyllä myynissä myös Jack Wolfskin Veikka -paita ja henkselihousut, joten voi olla, että ne olivat sen myyntipöydän ainoat aidot Veikka-vaatteet.

Seija V

Tässä ketjussa kun tuo Lumimies on saanut enemmän tilaa, niin voisiko joku kiltti sielu pistää pari hyvää naamakuvaa Veikasta itsestään? Tajusin juuri etten välttämättä edes tunnistaisi miestä jos tulisi kirpparin toimintaukkojen joukossa vastaan.

Aliisa

Flickr:stä löysin yhden kuvan, jossa näkyy kasvot sivultapäin:

https://c2.staticflickr.com/8/7571/16186000471_743465ace1_b.jpg

Ja jossain blogissa on kuva Veikasta keltaisessa toppa-asussa:

https://totaalisenpihalla.files.wordpress.com/2013/01/vg.jpg