Kokoelman karsiminen?

Aloittaja piina, maaliskuu 13, 2013, 12:05:48

« edellinen - seuraava »

Satumaa

Mulla on nyt paikalliskirppiksellä aika läjä vaatteita (vain jokunen nukke siellä enää myymättä - oon aina välillä toimittanut sinne lisää...) jotka oli vielä viime käynnillä siellä koreissa, ja vein lisääkin. Saapa nähä mitä menee siihen mennes, kun pöytäni on 15.11. saakka. Sitten taas laittelen varmaan tänne niitä.
Tosin on pakattu niin vaivalla pusseihin, että joko yritän kuvata niiden läpi tai etsiä aiemmin otettuja kuvia, ja saada menemään johonkin niissä kokonaisuuksissa. Mieluusti en repisi niitä auki enää jossei pakko. Ehkä etin taas jotain myyntipaikkaa, ja pidän täällä ja yritän tarjota kävijöille tai mainostaa jossain...
Tännekin on jokunen vaate mitkä pitäisi kuvata myyntiin. Taidan laittaa tänään jo ne ja lisätä sitten jos/kun ehdin vaikka ensi viikon aikana... Ainakin yks Disney-nukkekin olis vielä lähdössä, ja tarttis jokusia nukkeja saada pois vielä tilan takia.
Toisaalta innostais järjestää nukkehuone sitten uusiks, mutta toisaalta tuntuu raskaalta aloittaa - kaveri apuna olis kiva, on se niin sekaisin taas.  :eieieiei:

Mutta kiva toisaalta että oon saanut nukkeja nyt jonkin verran pois, varmaan yli parikymmentä pienessä ajassa... (tosin jokunen tullut lisääkin...) Vaikka se luopuminen joskus onkin kivuliaampaa, niin on se virkistävääkin päästä tuosta paljoudesta eroon.
Vielä olis läjä osin turhaankin hamstrattua askartelutavaraa.
Alkaa tuntua siltä, että pitää järjestää pian miitti, ja tonkia kaikki myytävät esille. Painavien ja kirjettä paksumpien tavaroiden myynti kun on helpompaa livenä, kun ostaja säästää postimaksun, eikä tarvi kuvata ja pakata postiin.
Sitten olis noita raatoja, jotka mm. kaulatapin puuttumisen vuoksi ei välttämättä mee varsinaiseen "leikkikäyttöön" niin helposti, mutta ovat liian hyväkuntoisia roskiinkaan, koska käyvät esimerksi ompelumallinukeiksi. Ja ehkä varaosiksikin.

Että tervetuloa vaan penkomaan tännekin tuota kuormaa, jos jollain olisi vielä puutetta jostain nukkekamasta, tai muuten kiinnostusta tehdä löytöjä johonkin keräilysarjaansa!  :peukku:
sometimes being invisible has it's advantage

Tutu

How we behave toward cats here below determines our status in heaven.

Hunajasieni

Minäkin miittailisin mielelläni Oulussa jos vain päivä on sopiva. :)

kitecat: 20 vuotta keräilyä on jo kunnioitettava saavutus! Vautsi! :aplause:

Ja nukkeilukavereita ei voi koskaan olla liikaa! :hug: Itsekin olen täpinöissäni!

Lizette: Aivan upea hevoskokoelma! Se on kyllä paha kun ei muista että on jotakin, tai onko miten paljon. Sitten kun kerran laskee niin onki ihan öönä että apua mitä... XD Mä just tässä tein barbi- ja bratz-inventaariota. Ja oon päättäny että moxieta en hanki, kun ne on jotenki vähän töllöjä naamasta. (Silmät tykkäisin että ei ois niin lättänät.) No arvatkaapa mitä löysin? KAKSI moxieta! :rofl: Ja löysin sen toisen vaatteitaki aiemmin, eikä sytyttäny... Ja oon ihan asiasta tehden ne hommannu, varmaan tulivat samassa, sen punapään halusin... (Moxie teenzzejä mulla on, mutta ei pitäny olla moxieta...) XD No sentään niitä ei ollut kun kaksi, mutta kuitenki.

---

Joo niin se karsiminen... No mulla ei ole kyllä ainakaan barbeissa karsimisen tarvetta, kaikki on lapsuusajan barbeja, ja vaikka en saisikaan niitä kuntoon, on niillä sit tunnearvoa. Enkä usko että saisin niistä juuri paljon mitään. Monstereitakaan en ole juuri harkinnut myyväni, kun ei niistä paljoa kostu. Pari olen tainnut myydä, yksi oli poika. Ja yhden pussin ylimääräosia ja hajotettu ruumis. Nyt on kyllä ollut aika hiljasta myös monsujen kanssa, kun hankin ekat kaksi ne oli mulla kai jotain puoli vuotta... Sitten se räjähti käsiin ja nyt niitä on jotain kolmisenkymmentä. Myöskin yllättäen kiilasi miun "top 3"seen, jos katsotaan nukkejen määrän perusteella...  ::)

Pullipit oli ensimmäinen "nukkelaji" jota aloin karsimaan. (Mikä ei ole ihmekään, sillä olivat myös ensimmäinen mitä aloin keräämään.)  Myin pahimmassa vaiheessa suurimman osan pullip-nukeistani. Osa oli ihan ok myydäkin, monet myin myös sillä en uskaltanut meikata niitä ja kajota niihin yhtä paljon kuin olisin halunnut. Minulla oli niitä yli 30, oliko jopa 36, ja myin ne kuuteen. Se onkin aika radikaali muutos. Eikä kovin hyvä sellainen. Myin myös dalit ja taeyangit pois, eli minulle jäi vain pullippeja. Nyt on pulliplauma taas 30 kieppeillä (plus minit, niitä en kanskaan myynyt, kun eihän niistä saa juuri mitään...  :D ) ja ainakin kolmasosa uusista nukeista mitä oon sen jälkeen ostanut, on niitä samoja mitä myin pois! Eli ostin paljon samoja nukkeja takaisin! :eieieiei: Nyt kun on rohkeutta ja taitoa meikkailla, niin niitä tuli sitten hankittuakin. Nykyään tosin saa noita MIO-kittejä, niitä ei ennen ollut. Ei se kyllä noihin minun tämän hetkisiin tyhjiin olis auttanu, Squallin ja Nahh-aton värisiä mioja ei ole olemassakaan, plus tykkään niistä vanhemmista kehoistakin enempi. Ainakaan ei tarvi tuntea yhtään syyllisyyttä niistä, kun olen hankkinut ja putsannut ne jo ennen kun MIOja oli.

BJD:tten karsimisen aloittamisessa mulla meni tosi pitkään. Aluksi en myynyt ikinä. Nukeista oli myös hankala luopua, ja ylikarsittuani pullippeja pelkäsin että sama toistuu. Mutta koska rahatilanne on ihan eri yksin asuessa ja eläessä ja osa-aikasena niin minulla ei olisi mahdollisuutta hankkia niitä nukkeja takaisin jos virhe tulisikin. Muistan hankkineeni takaisin yhden pään (sain vielä jopa saman pään! XD Meikkikin oli vielä sama!) ja yhden MSD-nuken, mutta sen olin myynyt jo useampi vuosi sitten kun hankin sen uudelleen. Nuketin hahmon SD-koossa, jolloin luovuin MSD:stä. No nyt mulla on kumpikin, sillä en halunnut luopua toisesta. Ne on kuitenkin nukkeina ihan erilaiset ja pidän niistä kovasti, kuka sanoo ettei samalla hahmolla vois olla useampaa nukkemuotoa! :D

Ah joo, ja miun "kirjahahmojen" nukettaminen oli paha virhe. Sitten karkasi hartsinukkehommat kokonaan lapasesta. Lopulta päädyin myymään lähes kaikki nuket jotka siihen jotenkin olivat sidoksissa, jätin vain pari, joista pidin nukkeinakin ihan sellaisenaa, eikä vain sen hahmon takia. Tai sisarussuhteiden takia. Nykyään jos karsin nukkeja (etenkin hartsisia tai kalliimpia tai jos nuket on hahmokeskeisiä), istun nukkehuoneeseen, otan nuket yksitellen käteen ja yritän parhaani mukaan riisua ne. Riisua pois sisarukset/kaverit/ihmissuhteet, toiset nuket, ja pelkistyä vain siihen nukkeen haluanko sitä. Ja jos pystyy, niin riisua hahmonkin pois. Onko nukke silmääni miellyttävä, tykkäänkö siitä. Minua ei haittaa pätkääkään jos on joku nukke mitä en ole kuvannut tms. (Mitä tuntuu välillä olevan kantana hartsisissa että mitä järkeä on omistaa jos ei edes tee niitten kanssa mitään.) Mulle riittää että mä omistan ne. Että voin tehdä niitten kans mitä haluan jos haluan. Ja että voin katsella niitä. Ne on myös koristeita. Tulen usein paremmalle tuulelle jos katselen tai käsittelen tai puen nukkejani. Ei sen aina tarvi olla jotain suurta ja ihmeellistä. (Vaikkakin pienistä iloista nauttimaan oppiminen oli työn takana, niin on se kannattanutkin.) En stressaa jos välillä ei nuket nappaa ollenkaan. Ei niistä tarvi huolehtia, ei niille käy kuinkaan jos ne istuvat kuukaisia koskematta hyllyssä.

Minua myös harmitti hirveästi että moni ihana nukke oli täällä mutten tehnyt sille mitään. Että olis nyt jotain pitänyt, 2-3 vuotta möllötti hyllyssä ilman mitään... Sitten taas juuri siksihän se nukke lähtee myyntiin. Koska sen kanssa ei tee mitään. En ole tehnyt mitään, enkä halua tehdäkään. En ainakaan enää. Se ei vaan inspiroinut ja jäi kesken.

Ja hiiskatti että on romaania taas väännetty... :shuting-up:

Adalia

Minä tuossa männä viikonlopun aikana sitten huiskin menemään ja varmaan ainakin 100 Barbie-nukkea meni myyntilaatikoihin  :peukku: No, pari otin takaisin pitääkseni :D

Tuli puhdistunut olo  :cuteyes:
Life in plastic
It's fantastic!

Jussi

Joo, en kyllä tiiä mikä tässä on mutta oon nyt itekin alkanut katella noita nukkeja sillä silmällä että mitkä haluan oikeasti pitää ja mitkä joutais jo pois... Tuntuu vaan ettei enää mahdu mihinkään nuo "turhat" nuket, joita on kerääntynyt tässä ja paljon.  :smiley:

Silky

Eiköhän tuo ole aika tyypillistä että jossain vaiheessa kokoelmaa pitää karsia. Tai ehkä parempi sana on "päivittää"  :smiley:

Kitecat, jee! 20 vuotta! Vaikuttaa harrastukselta joka on ja pysyy  :D

Hunajasieni kirjoitti että nuket ovat myös koristeita. Itsekin ajattelen niin. Nuket on sisustukseen kuuluva osa, nautin niiden katselemisesta päivittäin. Pysähdyn usein ihan vaan katselemaan. Lisäksi nuket ovat erinomaisia karkottamaan pahan mielen. Huono päivä muuttuu edes pikkuisen paremmaksi kun katselee nukkeja vähän aikaa -varsinkin kestohymyisiä superstareja  :blush:

~~~~
www.flickr.com/silkysdolls
~~~~

whitney

Onpas mielenkiintoista kuulla muiden karsimissuunnitelmista ja -toteuttamisesta. Samanlaisia ajatuksia itsellä, vaikka ei nyt paljon karsimista olekaan. Jussi sanoi hyvin tuosta, että pohtii mitä nukkeja oikeasti haluaa pitää. Itse haluaisin että jokaisella barbiellani olisi merkitys ja se olisi oikeasti rakas, muista vähemmän tärkeistä voisin luopua.

Silky kirjoitti myös hyvin nukkejen iloa tuovasta vaikutuksesta. Kauneudesta on ihana nauttia  :cuteyes:

DarkJedi

Juu, kirpparille myyntiin pitäisi kuvata ylimääräistä tavaraa mutta "joku" on sitten survonut kaikki laatikot vaatehuoneen perukoille ja oven edessä on mm. lipasto ja kokoamista odottava pöytä....  :head-to-the-wall: Lähden siis raivaamaan reitin selväksi ja jatkan kuvailua huomenissa.

HelloDolly

Mä oon kovasti karsinut viime aikoina sekä nukkeja että vaatetta ja muuta sälää...roudattiin kaikki nukkekamat yhteen huoneeseen ja sitten sitä huomaskin, kuinka helvatan paljon sitä onkaan vuosien varrella kertynyt!  :faint:  Nukkemakukin muuttuu, joten pakko siis luopua joistain vähemmän tärkeistä, koska lopettamassa en tätä nukkeilua kuitenkaan ole, vaan haluan nimenomaan keskittyä niihin ittelle tärkeisiin/rakkaisiin nukkeihin ja tilaakin tarvitaan, vitriinejä ja kuvaamistakin varten.

Olen viime vuoden aikana toteuttanut useamman pitkäaikaisen (monen vuoden) nukkehaaveen eli Graalin maljan, tai maljojen hommaamisen, kun niitä oli useampi.  :D  Myymällä ittelle turhaa kamaa sai myös rahaa toteuttaa nuo haaveet...ei niihin ois muuten tainnut olla varaakaan.  ::)  :D  Yksi Graalin malja on vielä tulossa, mutta ei siitä vielä sen enempää, näätte sitten.  ;)

Vieläkin on paljon myytävää ja järjestelemistä, että saan tästä nukkehuoneestani sellaisen, kuin haluan sen olevan. Ei vaan meinaa aika riittää kaikkeen tekemiseen, kun pitää (tai siis saa) töissäkin käydä ja aina sitä on kaikkea muutakin elämässä, ettei ehdi niin paljoa harrastaa tätä nukkeilua, kuin haluaisi. Haaveena on ainakin, että ehtisi kuvata paljon enemmän, kuin nyt (joka on melkein ei yhtään  :-\ ) ja jonkinlainen diorama/nukketalo olisi myös kiva.

whitney

HelloDolly
tuo on minusta viisautta, että luopuu turhasta hankkiakseen tilalle sitä mitä OIKEESTI haluaa  :cuteyes: Pätee muuhunkin elämässä kuin nukkeiluun, esim ajankäyttöön.

DarkJedi

Nyt kun tytöt on muuttamassa nukkumaan tuonne yläkerran kammariin tuli huomattua että nukketavaraa on kertynyt huimasti enemmän kuin tarvitsen ja mitä mahtuu. Pakko rajulla kädellä pistää eteenpäin kakkoskappaleet ja selkeästi keskittyä tiettyihin juttuihin. Siis oikeasti kun noita tavaroita käy läpi on löytynyt mm. neljät samanlaiset stereot, useita koiranruokakuppeja, varmaan 20 erilaista kännykkää, samoja vaatteita, useita sohvia...

Minulla on tarkoitus tehdä talo johon olen nyt valinnut mitä huonekaluja pidän ja mitkä joutaa pois.

Keittiöön ja kylppäriin vanhat Sindyn kalusteet, olkkariin 70- luvun mattelia, jne...Nukeista pidän ne joilla on rooli, nimi ja persoona minun tulevassa tarinassa jos ovat uudempia kuin vuodelta -86. Jne...

Vasta pieni osa käyty kunnolla läpi, mm. Daisyt odottaa vaatteineen ja tavaroineen omassa laatikossaan joka pitäisi käydä läpi.

DarkJedi

:naamakämmen:
Ja löytyi sitten kaksi(!) laatikkoa nukkeja...ja yksi laatikko kadoksissa ollutta kirppistavaraa.

kitecat

ARGH! tää nukkeilu ei enää jaksa millään kiinnostaa. Huomaan ostavani kivoja juttuja, mutta en sitten niille tee mitään ja vanhatki nuket ja vaatteet makaavat vaan laatikoissaan  :head-to-the-wall: Haluaisin toisaalta niin kovasti myydä kaiken pois, mutta tiiän että katuisin sitä joskus. Nukkehuonekin on ihan kamalassa kunnossa koko ajan ja voi mennä viikko etten käy koko huoneessa. Ahdistaa!  :neurotic:
Miksi olla vaikea,
kun vähällä vaivalla
voi olla täysin mahdoton?
                - Seinäkirjoitus-

Louhi

Olen tässä nyt muutamia nukkeja karsinut kokoelmasta myyntiin tai seurakunnalle lahjoitettavaksi. En vain ole saanut kuvattua niitä myyntiin. No ehkä ensin käyn läpi kaiken pikkutavaran ja sitten teen tavara- ja nukkekirppikset samaan.  :whaddado:

Illuusia

Kitecat: eihän sun ole pakko tehdä oitis mitään muutoksia asian suhteen eli kyllä ne nukkekamat siellä mahtuvat olemaan ja voit rauhassa antaa asioiden mennä omalla painollaan. Kyllä se siitä selkiytyy. Tietysti jos haluaisit huoneen muuhun käyttöön, niin sitten :) Ja voithan myydäkin vaikka ne joita et todennäköisesti jäisi kaipaamaan - siitähän tulisi sitä järjestystäkin, kun tavara vähenisi, ehkä :)

Mä itse mietin, missä mun keräilyt ovat jatkossa. Ongelma on se, että jos vanhempani päättäisivät muuttaa tuohon meidän yhteiskäyttöasuntoon, minusta tuntuisi varmasti, että pitää luovuttaa käyttämäni huone heille työ/vierashuoneeksi - silloin nukkejen täytyisi lähteä. Täällä kotona meillä on edelleen kolme huonetta lastenhuoneina, joten tilaa ei ole. Sitä vapautuu kaiketi kolmen-neljän vuoden päästä eli sitten saisin keräilyt kotiin! Se olisi huippua! Mutta todennäköisesti niitä pitäisi jonkin verran karsia, sillä täällä ei ole yhtä suurta huonetta... Taas sitten jos odotellaan kymmenen vuotta, niin sitten lapset ovat kaikki aikuisia ja me todennäköisesti muutetaan johonkin kerrostaloon tuonne Ruotsin rajan pintaan - ja nuket yhteen huoneeseen. Pikku muuttokuorma :D Voitte olla onnellisia, kun nuket ovat saman katon alla - mulla eivät siis ole vielä pitkään aikaan...

DarkJedi: Miten tuo tyttäriesi yläkertaan muutto siis vaikuttaa? Miten nukkesi ovat nyt? Mua kiinnostavat nämä sijoitusongelmat :) Esikoiseni on 16 ja tietää hyvn, että äiti ilahtuu kovasti, jos hän hinkuu omaan kämppään heti lukion jälkeen :D Ovatko Daisyt jäämässä? Jos löydät kaksoiskappaleita tai muuta myytävää niistä, olen kiinnostunut :)

Minulle tuli suurempien karsimisien aika näin 20 vuoden keräilemisien jälkeen, kun huomasin, että kaikki eivät enää kiinnosta ja on niitä tuplia. Oli hienoa joskus aikoinaan löytää esim. mitä tahansa vintageklooneja tai jokin hääbarbie 7 eurolla Anttilasta tai hankkia joitakin prinssejä ja prinsessoja, mutta toinen toistaan upeampien 70- ja 80-luvun löytöjen jälkeen ne eivät enää niin innostakaan :) Ja ainahan voi ottaa muistoksi kuvia ja myydä sitten!