Uutiset:

SMF - Just Installed!

Main Menu

Betty Teen

Aloittaja DarkJedi, maaliskuu 15, 2013, 18:10:11

« edellinen - seuraava »

DarkJedi

80- luvun nukkemuistoihin kuuluu ehdottomasti Betty Teen nuket. Kaverilla oli nivelletty airobic- Betty. Itse olen löytänyt nukkeloteista muutamia Bettyjä, kerrassaan suloisia tapauksia.

Googlella löytyi tälläinen sivu:
http://www.dollplanet.ru/en/doll_articles/betty-teen-tong-doll/

Aliisa

#1
Betty-nuket on tosi ihania. :cuteyes: Lapsuudestani en muista näitä, mutta nyt aikuisiällä oon hankkinut kaksi. Toinen on aerobic-asuinen ja toinen ruskeahiuksinen, varmaankin Gloria.

Tunnistusapuna muille sanottakoon, että nämä neitoset tunnistaa niskan leimasta TONG.

Tässä erittäin suloinen kuva, jonka löysin tuon ylemmän linkin kautta:
http://farm3.staticflickr.com/2729/4448541006_af3569d945.jpg

Jasmiina2

Meillä oli lapsena Betty ja nyt niitä on hyllyssä pari. Pitänee kuvailla  :photo:

Jasmiina2

Tässä sekä blondi että brunetti Betty  :peukku:


Kuutar

Mulla on myös yksi Betty, hoksasin asian hakiessani pari päivää sitten lisää vanhoja barbitavaroitani kotitaloni vintiltä. Nimi kun komeilee nuken mukana tulleessa kaapissa.

Lisäksi sille kuului kuntopyörä, urheilukassi ja painonnostovehkeet. En löytänytkään kassia sieltä, mistä oletin, liekö olen heittänyt sen pois? Se oli aika heikossa hapessa ja kankaan sijaan muovia, hankala korjata. Kuntopyörän osalta mietin myös, että olen varmaan nakannut sen roskiin, kun siitä hajosivat ensin sähköt (värikäs etupyörä pyöri aikoinaan pariston voimin) ja sitten katkesi toinen vyötäröpidike ja ainakin osa poljinten jalanpidikkeistä.

Nuken vaatetuksesta puuttuu ainakin toinen säärystin, ja mahdollisesti otsapanta. En kyllä mene vannomaan, oliko sillä sellainen alunperin. 

Mielestäni nukke oli hirmuisen ruma, mutta se taisi johtua siitä, että sen tukka oli ihan samanlainen kuin naapurissa asuneen pojan, josta en pitänyt (tai ainakaan en myönnä). Vaan eipä tämä nyt aikuisen silmin mitenkään ruma ole.



Tässä ovat tallella olevat tarvikkeet:


Kaapin peilipinta pitäisi uusia ja muutenkin tekisi mieli maalata koko hoito ja tehdä siitä kaappi barbitalon makkariin. Mutta ehkä en raaskikaan ja se saa pitää pintansa ja vain siistin sitä, ja teen siitä vaikka siivouskomeron, jos en muuta.  :D

Aliisa

Jasmiina2 ja Kuutar, Hurjan nättejä nuo Betty-nuket. :smiley: Ja hienossa kunnossa ovat säilyneet. Upea hiustyyli tuolla jumppapukuisella nukella. :peukku:

Jalouse

#6
Osaako joku kertoa, kuinka yleinen Betty Teen on ollut Suomessa 80- luvulla? Olen ihastunut tähän nukkeen, ja ostin juuri huutiksesta toisen kokoelmaani.

En ollut koskaan aiemmin tällaista nähnyt, kun yhdessä useamman nuken paketissa minulle tuli tuo lyhyempihiuksinen Tongin Betty ja hyvin saman näköinen Kinglet- kopio vuodelta 1987 ( kuvassa etualalla ). Jonkun verran olen nukesta onnistunut tietoa jo löytämään, lähinnä itänaapurin suunnalta ja Flickr:n kautta. Mutta: Missä näitä Suomessa myytiin? Marketit? Lelukaupat? Oliko yleinen? Milloin yleinen tarkemmin ottaen? ( Rakastan nippelitietoa... )

Muoks: Varsinkin kun Kuuttarella on nukelle kuuluneita kalusteita ja lisätarvikkeitakin olemassa, niin kyllä tämän on täytynyt ihan kunnon nukkesarjana olla täällä meilläkin myynnissä? Mua siis kiinnostais myös, millaisia asuja ja asusteita näillä on ollut.. Minun nukeilla on päällä ihan jotain muuta kuin aitoa ja alkuperäistä... Herttasen perheen äidin v.punainen mekko muun muassa..


Xara

Kuuttaren Bettyllä on kyllä hauska fleda, autenttinen aikakautensa tyyli. :D Nämä on kyllä tosi kauniita nukkeja. Itselläni ei näitä lapsena ollut, mutta jollain leikkikaverilla oli yksi tai kaksi. Serkulla tai kaverilla tai jollain. Siksi näihin liittyy minullakin lapsuuden nostalgiaa. En kyllä tiedä näiden historiasta mitään, eli siinä en harmillisesti voi auttaa.

Aliisa

Tutustuin tähän nukkeen vasta aikuisiällä. Lapsuudestani muistan nähneeni nuket Barbie, Sindy, Petra, Daisy, Flower Princess ja Judith. Ja sitten jotain halpisnukkeja.

Jos joku tietää sivuja, joita tässä ketjussa ei ole vielä manittu, niin linkittäkää ihmeessä. :smiley: Erityisesti jos jossain on kuvia Bettyistä laatikoissaan tai kuvia vaatepakkauksista, niin olisi kivaa katsella.

DarkJedin linkin sivulta löysin toisen linkin venäläiselle foorumille: http://forum.dollplanet.ru/viewtopic.php?f=67&t=9469 Siellä on ilmeisesti 65 sivua juttua Bettystä. En vaan ymmärrä kielestä mitään, mutta kuvia tässä selailen. Kivaa oheistasvaraa tuolla Bettyllä, sieltä löytyi tämmöinen baaritiski: http://farm4.static.flickr.com/3637/3904109847_1c5f0843f0.jpg Hienosti nuo lasit tuolla ylhäällä telineessä. :smiley:

sininen

Jalouse - oli erittäin yleinen nukke 1980- ja 1990-luvuilla. Bettyä myytiin usein isomman tarvikesatsin kanssa. Yksi yleisimpiä malleja oli lentoemäntä, jossa tummalla nukella oli vaaleanpunainen asuste ja sitten laukkukärry ja monta laukkua ja vaalealla nukella puolestaan tummansininen asuste etc. Toinen tyypillinen setti oli kuntosalisetti, jossa Betty istui jossain olkavarsilaitteessa tai oli tuon jumppavaatekaapin kanssa. Lisäksi oli kaikenlaisia lastenhoito- ja kaippasettejä. Tyypillisiä myyntipaikkoja olivat erilaiset halpahallit ja ns. romukaupat, kuten Tarjoustalot, Tokmannit, Vapaa Valinta, Supersäästö, Säästökuoppa, Parkanon Hamsteri, Löytötex etc. Myös huoltoasemilla ja pienissä maalaiskaupoissa saattoi olla näitä settejä. Hinnat eivät päätä huimanneet, samoin ei kyllä tavaroiden kestävyys saati Betty-paran hiustenlaatu. Mutta, kaikkinensa hyvin yleinen nukkesarja.

DarkJedi

Tuo baaristiski on kyllä hieno.  :peukku: