Barbie-bongaus

Aloittaja minnastardust, marraskuu 30, 2012, 17:21:04

« edellinen - seuraava »

tokkopahka

Ihan kiva tapaus mutta en usko sen mahdollisuuksin menestyä nukkemarkkinoilla.
Muisti, palaa takaisin... Annan kaiken anteeksi..

Satumaa

Kivaa, saatais kehiin "pyöreämpiä" tyttöjä!  :aplause:

Ostaisin kyllä useammankin, jos ei olisi kovin kallis... (mitä vähän epäilisin että ainaki alkuun olis kun peittäis tuotantokustannuksia)
sometimes being invisible has it's advantage

Merineiti

Entä jos lahjoittaa, otetaankohan lahjoittajat mitenkään huomioon vaikka ennakkovarauksissa, vai onko ne nimettömiä lahjoituksia.

Ylen Aarteenetsijöissä oli n.19.40 kohdassa myyntikohteena vanha  :barbie:
http://areena.yle.fi/tv/2151036
hupaisa oli pojan kommentti: "en sinänsä barbeja kerää, on mulla Ken nukkeja muutama,mulla ne on ollut sellaisessa häkissä kotona. Se on niinku miesvankila".
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

Alice

:Look_Up: Lol, mikä kommentti! Miesvankila...

Tiede-lehden sivuilla oli juttu barbie-leikeistä: ''Barbileikki latistaa uranäkymät?''

Barbeilla leikkivät tytöt näkevät omat uramahdollisuutensa suppeampina kuin poikien.

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/barbileikki_latistaa_uranakymat?utm_source=hsfi&utm_medium=promoboksi&utm_campaign=promoboksit

kitecat

Lainaus käyttäjältä: Vivi - maaliskuu 07, 2014, 11:04:57
Eikö niitä ulkonäköodotuksia tule muka mistään muualta???  ::)

Samaa mietin minä! Musta on niin uskomatonta, miten yhden nuken niskaan nakataan niin paljon syytöksiä. Minä ainaki oon aina tienny, että Barbie on nukke, eikä kukaan näytä siltä, eikä tarttekaan! Oikeesti, jos kuvittelee, että pitäis näyttää samalta ku nukke, niin sillon viiraa päässä ja pahasti! Musta se on lasten kohdalla vanhempien vastuulla, miten lapsi käsittelee omaa vartaloaan ja odotuksia sen suhteen.

Ainoo mikä minuu lapsena harmitti barbeissa oli se, että ne oli kaikki blondeja. Ei mulla koskaan tullu mielen viereenkään ajatella, että mun pitäis näyttää samalta ku joku hemmetin muovinen nukke. Raivostuttaa  kun kiva nukke pilataan noilla jatkuvilla syytöksillä. Kattoisivat vaikka sitä, mitä moskaa televisio syytää päivittäin ulos!

Ihmettelen kyllä, jos tuo kyseinen nukke tulee menestymään. Musta Barbie on ihana, kun se antaa mahdollisuuden haaveiluun ja kun sen päällä kaikki vaatteet näyttää hyvältä.
Miksi olla vaikea,
kun vähällä vaivalla
voi olla täysin mahdoton?
                - Seinäkirjoitus-

Xara

^ ^ No vähän kyllä ihmettelen kanssa tuota "objektin asemaa". Enpä muista omassa lapsuudessani barbileikeissä tai muissakaan leikeissä kenenkään jääneen objektin asemaan - saati että olisin lapsena sellaisesta muutenkaan mitään tajunnut. Tai ehkä Ken saattoi jäädä objektiksi, koska tyttöbarbeilla oli kivempi leikkiä. ;) Muutenkin, Barbiehan on aktiivinen ja tekeväinen ja on ollut vaikka missä ammatissa, kuten se vähän aikaa sitten postattu hauska Barbien CV:kin näytti.  :D

Milia C

Lainaus käyttäjältä: Vivi - maaliskuu 07, 2014, 11:04:57
Jäin pohtimaan tuosta ylläolevasta artikkelista tuota lausetta: "Tutkijoiden mukaan vaikutukset saattavat liittyä barbinuken ennenaikaisesti antamaan seksuaalisuuden malliin, sen asettamiin ulkonäköodotuksiin ja objektin asemaan." Eikö niitä ulkonäköodotuksia tule muka mistään muualta???  ::)

Kyseenalaistan tuon tutkimuksen muutenkin...
4-vuotiaana jos olisi kysytty mikä tulee isona niin voisi olla mitä vaan... vaikka peruna. Enkä ikinä kuvitellut toisaan että kukaan näyttäisi tai haluaisi näyttää nukelta.
Ulkonäköpaineet tulee kyllä enemmän teini-iässä ja yleensä ihan mediasta.
Jos on jo vääristynyt minäkuva niin  :barbie: (tai jokin muu) on vaan laukaiseva tekijä, ei aiheuttaja ja sitten media jauhaa sen ympärillä ja mustamaalataan kun on vain jonkin johon voidaan "tarttua".
"I reject your reality and substitute it for my own"
-Adam Savage-

whitney

:Look_Up:
No huh huh! Aikamoisia johtopäätöksiä tehty 37 lapsen perusteella, otanta on erittäin pieni eikä anna kyllä perusteita tulosten yleistettävyydelle.

Milia C

ja haarukalla 4-7 vuotiaat...
-Adam Savage-

Merineiti

siis ne lapset leikki 5min eri leluilla, ja sitten kysyttiin? Vaikka lapset elääkin hetkessä, niin luulis että tuossa silti enemmän vaikuttaa ihan omat vanhemmat ja se, miten paljon kotona erotellaan asioita poikien tai tyttöjen jutuiksi...

Ja miten johdattelevasti asioita kysyttiin, mua ottaa päähän, kun vaikkapa uutisreportterit lapsia haastatellessaan sortuu "yksinkertaistamaan" eli muokkaamaan kysymyksiä tyyliin "hiihto oli varmaan rankkaa" "sulla oli varmaan kiva päivä" ja lapsi ei pysty vastaamaan kuin juu tai ei, vaikka yleensä lapsilla on paljonkin asiaa ja mielipiteitä kun vain joku jaksaa kuunnella.
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

avotuli

Kyllä se on kotikasvatus ja kaverit ja muoti (=mitä vaatetta ny sattuu kaupas olemaan) jotka ohjaa lapsosen ulkoasun kehittymistä ja roolin hakemista maailmassa.

Normaali roolimalli pojillehan onkin varmaan Teris tai He-Man?

Ihan se Lammily on kiinnostava, vaihtokroppana ainakin. Tuskin pennuille kelpaa, meillä on vaan monsterhigh nyt... sehän on luonnollinen? (12 ja 10 vuotiaat testihenkilöt)
Kauppiaasta keräilijäksi taas

whitney

:Look_Up:
Heh, hauska kuva! Tuskimpa He-Man, Turtles Ninjat, action manit ja muut ovat saaneet osakseen arvostelua poikien todellisuuskuvan vääristelystä!

Milia C

:Look_Up: tossa pitäisi olla Hulk kun se on isompi ja vahvempi!  :chuckle:
Jokaisen kehonrakentajan unelma.  Mieheni sanoi tuossa että hän olisi halunnut olla Velociraptor...  :D

Eri pojilla on eri sankarit... pitäs varmaan joku tietty ottaa syyniin ja johdatella tuolla tavalla niin saataisiko samanlainen tulos...  ::)

Kyllä se vaan ympäristö vaikuttaa, kotiväki, kaveripiiri ja joku musiikkikanava/muoti.
-Adam Savage-

Aliisa

Barbie taas uutisaiheena:
http://www.iltalehti.fi/fiidifi/2014031418124253_fd.shtml
Tällä kertaa jopa ihan neutraali juttu, ei mitään negatiivista.

sartsavaan

No, sanottiinhan tuossa, että "feministien vihaama". Mun eräs ystävätär kauan sitten sanoi mulle, että hänen tyttärensä eivät saa leikkiä barbeilla, koska tulee vääristynyt kehonkuva, mä olin ihan että häh? Kuitenkin myöhemmin kysyin, että voinko antaa heille 2 kpl samanlaista prinsessabarbia, kun mulla sattui olemaan... Ja sitten se olikin ihan ok... No, kun seuraavan kerran menin sinne kyläilemään, niin ne  :barbie:t oli rikottu ja revitty ihan tärviölle. Ja sen ihmisen kasvatusmetodit oli vähän sellaisia muutenkin, että luulen, että äiti oli yllyttänyt tyttöjä rikkomaan ne lelut. Väkivaltako sitten on hienompaa kuin prinsessaleikit? Mä en sitten enää heille leluja enkä muutakaan viittinyt antaa. Itellä haave "mikä minusta tulee isona" oli Shirley Temple!