Barbie-bongaus

Aloittaja minnastardust, marraskuu 30, 2012, 17:21:04

« edellinen - seuraava »

DarkJedi

Tänään oli Huutokauppakeisarissa myynnissä jotain paketissaan ollutta Barbie- tavaraa. Harmi ettei näyttäneet niitten meklausta.

Aliisa

Minä huomasin myös Barbie-juttuja Huutokauppakeisarissa, mutta en tiedä oliko sama jakso. Siinä oli Barbien vaatteiden neulontakone ja venetraileri. Meklausta ei näytetty, mutta myöhemmin siinä näkyi jonkun ihmisen sylissä se neulontakone, joten jollekin se kelpasi. Muistan, kun lapsena 90-luvulla olisin niin halunnut sen neulontakoneen. :D Mutta ei kyllä nyt jälkeenpäin harmita etten saanut sitä. Sillä taisi pystyä neulomaan vaan semmosta suoraa pötköä, josta saisi Barbielle kotelomekkoja. :smiley: Venetraileri taisi olla sama joita ilmeisesti löytyi joskus jostain vanhan lelukaupan varastosta (?) kun niitä oli yhteen aikaan tosi paljon myynnissä Huuto.Netissä.

Silky

^ Oli ilmeisesti sama jakso jonka näin eilen aika myöhään ennen nukkumaanmenoa.
Ei kantsi haikailla sitä neulekonetta  :D  Mulla oli se ja se oli sekundaa. Pudotteli silmukoita tuon tuosta. Sillä sai tehtyä pääasiassa sitä pötköä. Mukana oli muistaakseni ohjeet, joiden mukaan sillä olisi tehnyt paljon muutakin, mutta ei me sillä paljon muuta saatu aikaiseksi. Siinä oli joku juttu että sen olisi saanut kääntämään työn, että olisi neulonut vaikka patalapun, mutta kikkailu ja kääntely sai sen pudottamaan silmukoita entistä enemmän. Meidän mummo neuloi paljon parempia nukenvaatteita  :tongue:

Mulla on vähän hidas sytytys, mutta olen ajatellut asiaa ja mun täytyy vielä palata siihen hunnutettuun Barbieen... Alkuperäisen artikkelin "modest" on vähän hassusti käännetty nöyräksi, joo. Onhan se sitäkin, mutta hillitty olisi kieltämättä ollut paljon parempi käännös -hyvä Alice:peukku:

Minusta Mattelin kaltaisen firman olisi parasta pysyä puolueettomana. Kaikki hunnutetut naiset ei ole alistettuja, tiedän, mutta valitettavan monet ovat, ja sen takia Mattelille voisi olla haitallista tukea sellaista pukeutumista tai kulttuuria. Eikös Mattelilla jossain vaiheessa ollut slogan "we girls can do anything"..? Monet hunnutetut naiset eivät todellakaan voi tehdä mitä tahansa. Vaikka "nöyrän" tilalle vaihdettaisiin "hillitty", mulla herää edelleen kysymys: mitä opetetaan pojille? Tämä hillitty/peittävä/nöyrä/kiltti esikuva on yleensä nimenomaan tyttöjen juttu kun taas poikien annetaan elää paljon vapaammin. Monissa kulttuureissa (huom! yleistä puhetta, en tarkoita vain islamia) tytön syntymä on yhtä kuin epäonnistuminen. Ihan liian monien tyttöjen todellisuutta ovat lapsiavioliitot, ympärileikkaus ja sen aiheuttamat terveyshaitat, perheväkivalta, alistaminen jne. Olen kummi ja suhtaudun aika intohimoisesti tyttöjen oikeuksiin ja asemaan...

Fulla-nukke on jostain syystä mielestäni positiivisempi, se on ikään kuin oma juttunsa... en itsekään tiedä miksi! Fullan ostaisin, mutta hunnutettua Barbieta en. Ehkä juuri sen takia, että Mattel haluaa antaa tytöille monenlaisia rohkeita esikuvia. Vähän aikaa sitten oli ne nörtti-Barbiet ym. Enpä tiedä onko se nyt niin rohkeaa  :D  mutta on se ainakin iso muutos aiempiin valokuvamalleihin, näyttelijöihin ym., joiden voisi ainakin edes joskus ajatella menevän elämässään eteenpäin ulkonäkönsä turvin  :wink:  Jos näiden "voit tehdä mitä haluat"-nukkejen rinnalle tuotaisiin nukke joka saattaisikin herättää ajatuksia nyrkin ja hellan välissä olemisesta, voisi se antaa aika sekalaisia viestejä asiakkaille.
~~~~
www.flickr.com/silkysdolls
~~~~

whitney

Hauska juttu, mikäköhän lainen barbiekokoelma sieltä viemäristä löytys  :D http://m.iltalehti.fi/asuminen/2016030121194091_an.shtml

Louhi

Karmeaa, tuolla viemärissä oli ollut 70-luvun Ari-nukkekotinukke!

Adalia

Life in plastic
It's fantastic!

Puppeteer

Todella järkevä teksti, sanoisin! Minusta aikuisten pitäisi enemmän luottaa lapsiin ja siihen, että tajuavat mikä lelu on. Minä ainakin tajusin lapsena, että Barbie on lelu ja lelut ja oikea elämä on eri asia. Toki iloitsen Barbien uusista tuulista suunnattomasti, mutta minusta se kieltämättä on enempikin myyntijuttu, kuin muuta.

Silky

Fiksua tekstiä! Juu, eiköhän nämä Barbien uudet muodot ole enemmän vanhemmille kuin heidän lapsilleen  :chuckle:
~~~~
www.flickr.com/silkysdolls
~~~~

Aliisa

Lainaus käyttäjältä: Adalia - maaliskuu 13, 2016, 09:22:52
Etelä-Suomen Sanomissa oli harvinaisen järkevä Barbie-kirjoitus.

http://www.ess.fi/Mielipide/esalaiset/2016/03/12/en-ajatellut-barbien-kurveja?ref=sec-esa-lts-t

Oli kyllä todella hyvä artikkeli. :peukku: Erityisesti siellä silmiini osui tämä kohta:

LainaaMutta turha se on syyttää pelkästään Barbieta siitä, miten tytöt naisvartalon näkevät. Ulkonäköpaineita asettaa paljon enemmän äidin jatkuva voivottelu omista muodoistaan kuin pala muovia. Vastuuta kehonkuvan muotoutumisesta ei voi vierittää lelujen niskoille.

Monesti niillä Barbien vartalon voivottelijoilla tuntuu juuri unohtuvan se, että Barbie on vain lelu. Ei siis mikään kopio ihmisestä. Lapsena minulla ei olisi tullut mieleenkään alkaa vertailemaan lapsenvartaloani Barbieen. Kuvitteleekohan ne valittajat oikeasti, että joku lapsi mittailee lelulta vyötärön ja rintojen ympäryyttä ja alkaa siitä pähkäilemään, että minkä kokoinen oma vartalo pitäisi olla. Jos oikeasti joku lapsi alkaisi noin mittailemaan, lienee kehonkuva olla vääristynyt jo jonkin muun asian kuin Barbien vuoksi. :pohdiskelua:

Tutu

Hih, enpä ole ennen tähän videoon törmännyt, jossa nsyncillä on omat näköisnuket musavideossa:
https://www.youtube.com/watch?v=GQMlWwIXg3M
How we behave toward cats here below determines our status in heaven.

Aliisa

Olin hirmu iso *NSYNC fani teininä (oon kyllä vieläkin) ja olisin sillon niin paljon halunnut nuo nuket. Oon katsonut netistä nuo kuvat ja läheltä katsottuna ovat kyllä aika kaukana esikuvistaan. Mutta kiva idea silti. :blush: Erityisesti nuo pakkaukset on hienot, kun ne on tehty samaan tyyliin kuin se musavideo ja levynkansi.

Hunajasieni

Joo minä kans tykkäsin Nsync:istä nuorempana, ja tuo musavideo oli yksi lemppareitani ehdottomasti! ^^ (It's gonna be me-i-ie! XD kohdassa 1.46) Ehkä sitä siitä jo huomasi että nukeilla tollainen "elävä tekeminen" kiinnosti.

Myös Xaran linkki oli ihana katsoa, balettia itse 10 vuotta harrastaneena ja muutavan vuoden opettaneenakin on tuo laji aina lähellä sydäntä!  :hbeat:

Alice

Puppeteer

Tosi kiva juttu kyllä! Tuollaiseen näyttelyyn olisi kyllä kiva päästä pällistelemään!